Załącznik
do uchwały nr 15/11/2017
Rady Pedagogicznej
z dnia 28 listopada 2017 r.
STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ
W BYSTRZEJOWICACH PIERWSZYCH
im. HELENY BABISZ
TEKST UJEDNOLICONY
Stan prawny na dzień 28 listopada 2017 r.
Spis treści
1. Działania Zespołu Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych im. Heleny Babisz reguluje:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
2) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191, z późn. zm.);
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170);
4) Ustawa o systemie oświaty z dn. 7.09.1991r. z późniejszymi zmianami. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
5) Ustawa z dn. 6.12.2013r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7).
6) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę –Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz.60)
7) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz.59)
8) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379).
9) Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017r w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli ( Dz. U. z dnia 24 sierpnia 2017 r., poz.1575)
10) Rozporządzenie MEN z dnia 9 września 2016 w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw ( Dz. U. z dnia 13 września 2016r. poz. 1453)
11) Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli( Dz. U. z dnia 27 marca 2017 r. poz. 649
12) Rozporządzenie MEN z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek ( Dz. U. z dnia 21 marca 2017 r. poz. 610)
13) Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół ( Dz. U. z dnia 31 marca 2017 r. poz.703)
14) Rozporządzenie Ministra Edukacji z 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz.1643).
15) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 649).
16) Rozporządzenie MEN z dnia 2 czerwca 2017r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego ( Dz. U. z dnia 9 czerwca 2017 r., poz.)
17) Rozporządzenie MEN z dnia 14 czerwca 2017 w sprawie sposobu organizowania i warunków nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach ( Dz. U. z 14 czerwca 2017 r. poz.1147)
18) Rozporządzenie MEN z dnia 29 czerwca 2017 w sprawie dopuszczalnych form realizacji zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. z dnia 5 lipca 2017 r. poz.1322)
19) Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20.11.1989 r. (Dz. U. z 1991 Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
20) Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2016 r w sprawie szczegółowego trybu prowadzenia postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego wobec nauczycieli oraz wznawiania postępowania dyscyplinarnego ( Dz. U. z dnia 31 maja 2016 r. poz.741)
21) Rozporządzenie MEN z dnia 7 czerwca 2017 r zmieniające rozporządzenie w sprawie nauczania religii w publicznych przedszkolach i szkołach ( Dz. U. z dnia 14 czerwca 2017 r., poz.1147
22) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej, Dz. U. z 2016 r. poz.283
§ 2
1. Pełna nazwa Zespołu brzmi: Zespół Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych im. Heleny Babisz
2. Zespół Szkół zwany dalej Zespołem łączy organizacyjnie:
1) Przedszkole w Bystrzejowicach Pierwszych;
2) Szkołę Podstawową
3) Odziały kl. II i III Gimnazjum do czasu zakończenia kształcenia w roku szkolnym 2018/2019.
4) Pełna nazwa przedszkola brzmi: Zespół Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych im. Heleny Babisz - Przedszkole
5) Pełna nazwa szkoły podstawowej brzmi: Zespół Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych im. Heleny Babisz - Szkoła Podstawowa
6) Ustalona nazwa używana jest przez szkołę i przedszkole w pełnym brzmieniu na pieczęciach i tablicach.
3. Dyrektor Zespołu jest jednocześnie Dyrektorem Szkoły i Przedszkola.
4. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych im. Heleny Babisz;
2) Dyrektorze – Dyrektora Zespołu Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych;
3) Organie prowadzącym - Gminę Piaski z siedzibą w Piaskach, ul. Lubelska 77
4) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – Lubelskiego Kuratora Oświaty
5) Egzaminie ósmoklasisty – egzaminie na zakończenie kształcenia w szkole podstawowej
5. Zespół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu oraz pieczęcie dla przedszkola i szkoły podstawowej.
6. Pieczęcie szkoły i przedszkola wchodzących w skład Zespołu zawierają u góry nazwę Zespołu, a u dołu nazwę szkoły/przedszkola.
7. Szkoła Podstawowa używa pieczęci urzędowej o następującej treści:
Zespół Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych im. Heleny Babisz Szkoła Podstawowa.
8. Szkoła Podstawowa posiada stempel:
Zespól Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych
im. Heleny Babisz
Szkoła Podstawowa
21-050 Piaski
tel. (081) 58-102-13
9. Przedszkole posiada stempel:
Zespół Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych
im. Heleny Babisz– Przedszkole
Bystrzejowice Pierwsze 89
21-050 Piaski,
tel.81/5810213
10. Przedszkole posiada tablicę: PRZEDSZKOLE w Bystrzejowicach Pierwszych
11. Szkoła Podstawowa posiada tablicę:
Szkoła Podstawowa w Bystrzejowicach Pierwszych
12. Na świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkołę/ oddziały gimnazjalne wchodzące w skład Zespołu podawana jest nazwa szkoły; nazwa Zespołu umieszczona jest na pieczęci urzędowej.
13. Szkoła wchodząca w skład Zespołu jest szkołą publiczną w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, prowadzoną przez Gminę Piaski.
14. Zespół ma siedzibę w Bystrzejowicach Pierwszych w budynku nr 89.
15. Zespół powołany jest do prowadzenia szkoły i przedszkola wchodzących w jego skład, realizując ustawowe i statutowe zadania oraz ich cele na podstawie obowiązujących przepisów.
16. Nadzór pedagogiczny nad Zespołem sprawuje Kurator Oświaty w Lublinie.
17. Zespół jest jednostką budżetową.
Rozdział 2
§ 3
1. Zespół realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty, Ustawie – Prawo Oświatowe i przepisach wprowadzających Prawo Oświatowe, Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, Konwencji o Prawach Dziecka, Europejskiej Karcie Praw i Obowiązków Rodzica, a w szczególności:
1) podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczo-profilaktycznej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej zapewnienia każdemu uczniowi warunków koniecznych do jego wszechstronnego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego;
2) zapewnia prawidłową organizację warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji i właściwego rozwoju stosownie do wieku i zdiagnozowanych możliwości dzieci i młodzieży.
2. Zespół zapewnia uczniom możliwość kształcenia oraz pełnego rozwoju, a w szczególności:
1) realizację obowiązku szkolnego:
2) roczne przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
3) indywidualne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie zaleceń zawartych w orzeczeniu,
4) zapewnienie ciągłości procesu dydaktycznego od przedszkola do ukończenia szkoły podstawowej,
5) realizację obowiązku szkolnego oraz zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszej nauki w szkole ponadpodstawowej,
6) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez możliwość realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie,
7) pobierania nauki na szczeblu podstawowym przez dzieci niepełnosprawne zgodnie z indywidualnymi potrzebami i predyspozycjami, przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i wyboru zawodu,
8) kształcenie uczniowskiej postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjającej aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
9) organizowanie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształcenia aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu,
10) dostosowanie treści, metod organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego do możliwości psychofizycznych uczniów/ wychowanków a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jak niżej:
11) udzielanie pomocy przez nauczycieli poprzez korygowanie braków w opanowaniu programu nauczania , dostosowania form i metod pracy do specyficznych potrzeb i dysfunkcji dzieci,
12) udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej na wniosek wychowawcy, pedagoga szkolnego, rodziców, uczniów,
13) niesienie pomocy pedagogicznej w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
14) organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia i talenty dla ucz. szczególnie uzdolnionych
15) prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym
16) prowadzenie innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów z zaburzeniami iodchyleniami rozwojowymi mającymi problem w funkcjonowaniu w przedszkolu, szkole.
3. Zespół organizuje zajęcia dla uczniów, u których na skutek specyficznychtrudności w nauce w uczeniu się lub długotrwałej absencji wystąpiły znaczne opóźnienia w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowejopanowaniu materiału programowego.
4. Rekrutacja uczniów na zajęcia odbywa się na podstawie orzeczenia/ opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub na wniosek nauczyciela,
5. Uczestnictwo w zajęciach trwa do czasu znaczącego wyeliminowania braków; decyzję o zakończeniu podejmuje nauczyciel prowadzący,
6. Liczba uczestników zajęć nie powinna przekraczać 8 osób.
7. W Zespole organizuje się również:
1) pomoc logopedyczną, dla ucz. z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych
2) zajęcia gimnastyki korekcyjnej w miarę możliwości finansowych dla uczniów / wychowanków z wadami postawy,
a) zajęcia prowadzone są przez nauczyciela spełniającego wymagania kwalifikacyjne,
b) rekrutacja uczniów / wychowanków odbywa się na podstawie skierowania lekarskiego,
c) uczestnictwo w zajęciach trwa do czasu istotnego wyeliminowania wad.
3) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
8. Zespół realizuje zadania wychowawczo-profilaktyczne i opiekuńcze, kształtując środowisko wychowawcze,
1) stosownie do wieku rozwijając poczucie własnej i cudzej godności, przynależności i niezbywalności praw, odpowiedzialności , poszanowania dla wartości, odrębności, poczucia tożsamości etnicznej, językowej i religijnej,
2) wdrażając do współodpowiedzialności za wartość własnego życia i zdrowia oraz podejmowania prób przeciwstawiania się przejawom demoralizacji i patologii społecznej,
3) wdrażając do czynnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej , rodziny i środowiska,
4) upowszechniając wśród dzieci i młodzieży wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtując właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych,
5) zapewniając opiekę dzieciom/uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych/losowych poprzez,
6) udzielając pomocy materialnej w formach określonych w Regulaminie udzielania uczniom pomocy materialnej
7) występując o pomoc dla uczniów/ wychowanków do rady rodziców, Opieki Pomocy Społecznej i sponsorów
9. Zespół zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola/szkoły na terenie szkoły oraz poza jej terenem poprzez:
1) przebywanie wychowanków przedszkola, uczniów klas I – VIII szkoły podstawowej, a także klas II-III dotychczasowego gimnazjum do ukończenia kształcenia, pod ciągłą opieką nauczycieli prowadzących zajęcia obowiązkowe, nadobowiązkowe i pozalekcyjne.
2) kontrolę obecności uczniów na każdych zajęciach edukacyjnych i niezwłocznego reagowania na nieobecność poprzez informowanie o tym rodziców osobiście lub za pośrednictwem wychowawcy ;
3) wprowadzanie uczniów do sal i pracowni oraz przestrzeganie regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach;
4) pilnowanie porządku w tych salach, w których uczniowie pozostają w czasie przerwy;
5) zamykanie sal lekcyjnych i innych pomieszczeń po zakończeniu danej lekcji oraz pozostawiania klucza w pokoju nauczycielskim;
6) pełnienie dyżurów przez nauczycieli na przerwach, przed zajęciami na korytarzach i terenie przyległym do szkoły, zgodnie z obowiązującym Regulaminem i harmonogramem dyżurów;
7) otaczanie opieką świetlicy dzieci przebywających na terenie szkoły przed rozpoczęciem lekcji i po ich zakończeniu, zgodnie z planem pracy świetlicy i harmonogramem dowożenia;
8) otaczanie opieką w autobusach szkolnych, opiekunowie odpowiadają również za bezpieczeństwo w trakcie przeprowadzania na drugą stronę jezdni, uczą nawyków prawidłowego zachowania w trakcie oczekiwania na autobus przed szkołą i na przystanku w miejscu zamieszkania; szczegółowe zasady i obowiązki określa Regulamin Dowożenia ;
9) naukę zasad bezpiecznego zachowania się na drodze publicznej oraz korzystania ze środków komunikacji szkolnej i publicznej;
10) organizowanie konkursów i zabaw utrwalających nawyki bezpiecznego zachowania się dzieci w ruchu w ramach zajęć świetlicy szkolnej i wychowania komunikacyjnego;
11) odprowadzanie przez nauczycieli prowadzących ostatnie zajęcia z dziećmi spełniającymi roczne przygotowanie przedszkolne i z klas I-III szkoły podstawowej do świetlicy szkolnej;
10. Podczas zajęć poza terenem Zespołu pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek i imprez szkolnych- kierownik wycieczki lub imprezy wraz z opiekunami;
11. Szczegółowe zasady sprawowania opieki nad uczniami w czasie wyjść i wycieczek szkolnych określają wewnętrzne procedury.
12. Uczeń niećwiczący na zajęciach w-fu pozostaje w sali gimnastycznej pod opieką nauczyciela;
13. Uczeń niebiorący udziału w lekcjach religii pozostaje pod opieką świetlicy szkolnej lub opuszcza szkołę, jeżeli jest to jego ostatnia lekcja.
14. Nauczyciel zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania dyrektora / wicedyrektora Zespołu o każdym wypadku, mającym miejsce podczas zajęć;
15. W celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki w Zespole:
1) w Przedszkolu przestrzega się ramowego planu dnia, który uwzględnia podział czasu zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobami realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2) corocznie opracowuje się plan lekcji, który uwzględnia równomierne rozłożenie zajęć w kolejne dni, różnorodność zajęć, niełączenie w kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu;
3) przestrzega się liczebności grup na zajęciach, które wymagają podziału na grupy;
4) nauczyciel wychowania fizycznego z sali, boiska odprowadza uczniów do szatni, sprawując nad nimi opiekę. Nauczyciel po wyjściu z szatni ostatniego ucznia, zamyka szatnię;
5) pracą domową obciąża się uczniów, przestrzegając zasad higieny;
6) umożliwia się uczniom pozostawienie w Szkole części wyposażenia dydaktycznego;
7) oznakowuje się ciągi komunikacyjne i drogi ewakuacyjne zgodnie z przepisami;
8) przeprowadza się kontrolę obiektów budowlanych należących do szkoły ; kontroli dokonuje dyrektor co najmniej dwa razy w roku
9) umieszcza się w widocznym miejscu plan ewakuacji;
10) zabezpiecza się szlaki wychodzące poza teren szkoły w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
11) teren przynależny do szkoły jest ogrodzony;
12) personel pedagogiczny i niepedagogiczny jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
§ 4
1. Cele i zadania Zespół realizuje poprzez:
1) pracę dydaktyczno-wychowawczą każdego nauczyciela/ wychowawcy Zespołu opartą na wnikliwej obserwacji i szczegółowej diagnozie pedagogicznej grupy/klasy powierzonej jego opiece oraz indywidualnie każdego dziecka, a także starannym doborze różnorodnych metod i form pracy oraz środków dydaktycznych sprzyjających wszechstronnemu i harmonijnemu rozwojowi osobowości dzieci,
2) pomoc specjalistów: pedagoga, psychologa. logopedy, terapeuty
3) współpracę z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, w celu uzyskania pomocy w zakresie diagnozy psychologicznej oraz terapii dzieci,
4) organizowanie terapii pedagogicznej dla dzieci, które jej potrzebują,
5) organizowanie kół zainteresowań oraz zespołów wyrównujących i uzupełniających wiedzę,
6) organizowanie zajęć gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała oraz z obniżoną ogólną sprawnością fizyczną,
7) organizowanie zajęć rozwijających umiejętność uczenia się,
8) współpracę z logopedą w zakresie diagnozy i terapii dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowej,
9) organizację zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
10) współpracę z pielęgniarką szkolną,
11) przyjmowanie do szkoły dzieci niepełnosprawnych, otaczanie ich szczególną opieką wychowawczą, obniżanie wymagań programowych w stosunku do tych uczniów , zgodnie z orzeczeniami poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz zwolnienie ich z nauki niektórych przedmiotów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12) prowadzenie pracy wychowawczej w oparciu o Program Wychowawczo-profilaktyczny, o którym mowa w odrębnych przepisach, uchwalany przez Radę Rodziców w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną do 30 września każdego roku,
13) sprawowanie opieki indywidualnej nad uczniami wybitnie zdolnymi i umożliwianie im realizowania indywidualnych programów nauki oraz indywidualnego toku nauki zgodnie z odrębnymi przepisami;
14) otaczanie szczególną opieką uczniów realizujących program szkoły specjalnej- opieka ta sprawowana jest poprzez organizację zajęć zgodnie z zaleceniami zawartymi i orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, różnicowanie wymagań programowych w stosunku do tych uczniów, a także za zgodą rodziców umożliwianie realizowania obowiązku szkolnego w Szkole Specjalnej;
15) w sytuacjach określonych odrębnymi przepisami, umożliwianie uczniom spełniania obowiązku szkolnego w swoim domu w formie nauczania indywidualnego lub zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, a wychowankom przedszkola – rocznego przygotowania przedszkolnego;
16) umożliwianie rodzicom/prawnym opiekunom przystąpienia do dobrowolnego grupowego ubezpieczenia dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków według zasad:
- przedstawienie Radzie Rodziców oferty towarzystw ubezpieczeniowych- decyzję o wyborze ubezpieczyciela podejmuje Rada Rodziców,
- sfinansowanie kosztów ubezpieczenia ucznia na wniosek rodzica lub wychowawcy ze środków finansowych szkoły- decyzję o sfinansowaniu podejmuje dyrektor.
Rozdział 3
§ 5
1. Organem Zespołu jest Dyrektor Zespołu, który wykonuje zadania określone dla tego stanowiska w przepisach prawa powszechnie obowiązującego: ustawach i rozporządzeniach.
2. Dyrektor Zespołu kieruje Zespołem i jest jednocześnie dyrektorem Szkoły Podstawowej i Przedszkola wchodzących w skład Zespołu oraz przewodniczącym rady pedagogicznej.
3. W Szkole i Przedszkolu wchodzących w skład Zespołu działa jedna wspólna Rada Pedagogiczna.
4. W Szkole i Przedszkolu wchodzących w skład Zespołu działa jedna wspólna Rada Rodziców.
5. W Szkole Podstawowej jest powoływany Samorząd Uczniowski.
6. Kompetencje oraz zasady współdziałania organów Zespołu określa ustawa z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty.
§ 6
1. Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół opiniuje :
1) organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) kandydatury na stanowiska kierownicze Zespołu;
3) propozycje Dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
2. Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół:
1) zatwierdza plany pracy szkół i placówki wchodzących w skład Zespołu;
2) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu,
3) podejmuje uchwały o przyjęciu statutu Zespołu i jego zmian;
4) podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
5) podejmuje uchwały w sprawie eksperymentów pedagogicznych;
6) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy Szkoły i Przedszkola.
§ 7
1. Dyrektor Zespołu, kieruje całokształtem pracy wychowawczo – dydaktycznej, opiekuńczej i administracyjno- gospodarczej Zespołu oraz sprawuje nad nią nadzór, a także jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole pracowników.
2. Do kompetencji Dyrektora Zespołu w szczególności należą:
1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą oraz reprezentowanie Zespołu na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
3) sprawowanie opieki nad dziećmi/ uczniami oraz stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez Radę Rodziców Szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Zespołu;
7) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
8) organizowanie i sprawowanie nadzoru nad przebiegiem egzaminów przeprowadzanych w Zespole.
3. Dyrektor Zespołu decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
2) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników;
4) powierzania i odwołania z funkcji kierowniczych po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej
5) dopuszczenia zaproponowanego przez nauczyciela programu nauczania do użytku szkolnego po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
4. Dyrektor Zespołu w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami Zespołu.
5. W czasie nieobecności Dyrektora Zespołu zastępuje wicedyrektor;
6. Szczegółowy tryb powołania i odwołania Dyrektora Zespołu określają odrębne przepisy.
7. Dyrektor Zespołu wykonuje również inne zadania wynikające z przepisów szczególnych:
8. Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i wdraża właściwą procedurę w tej sprawie;
9. Dyrektor jest odpowiedzialny za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły/ przedszkola wchodzących w skład Zespołu;
10. Dyrektor wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom, uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę/Przedszkole;
11. Dyrektor organizuje wspomaganie Przedszkola i Szkoły w zakresie zadań pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
12. Dyrektor odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu gimnazjalnego do czasu zakończenia kształcenia - szczegółowe zadania Dyrektora Zespołu w tym zakresie określają odrębne przepisy;
13. Dyrektor gromadzi i przetwarza dane oświatowe związane z systemem informacji oświatowej (SIO)oraz wykonuje inne obowiązki wynikające z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 45);
14. Dyrektor zapewnia zapoznanie pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami;
15. Dyrektor organizuje pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy;
16. Dyrektor stwarza warunki do podnoszenia kwalifikacji zawodowych wszystkim pracownikom Zespołu.
17. Dyrektor Zespołu co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do Zespołu, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy.
18. Dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego może ustalić, w danym roku szkolnym, dodatkowe 8 dni wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych. O ich terminie Dyrektor Zespołu informuje nauczycieli, uczniów i rodziców do dnia 30 września danego roku szkolnego.
19. Dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego za zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno -wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty
20. Dyrektor Zespołu w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z wicedyrektorem Zespołu oraz Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim szkoły.
21. Dyrektor Zespołu prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora szkoły.
§ 8
1. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej regulują: Statut Szkoły i Statut Przedszkola wchodzących w skład Zespołu.
§ 9
1. Zasady funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego reguluje Statut Szkoły Podstawowej wchodzącej w skład Zespołu.
§ 10
1. Zadania i kompetencje organów wynikają z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i ustawy Prawo oświatowe z 14 grudnia 2017r.. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów uchwalonych przez te organy. Regulaminy nie mogą być sprzeczne ze Statutem Zespołu.
Rozdział 4
§ 11
1. Dyrektor Zespołu może za zgodą organu prowadzącego i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej wprowadzić do szkolnego planu nauczania dodatkowe zajęcia edukacyjne.
2. Do czasu zakończenia kształcenia w klasach dotychczasowego gimnazjum prowadzonych w Szkole Podstawowej stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz. U. poz.624, z póź. zm.)
3. W przypadku wprowadzenia do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest obowiązkowy.
§12
1. Każdy rok szkolny składa się z 2 semestrów
2. Terminy ustalenia ocen semestralnych/rocznych z zajęć edukacyjnych i oceny zachowania (wpis w dzienniku zajęć lekcyjnych) - w I i II semestrze nie później niż 7 dni przed radą klasyfikacyjną.
3. Terminy składania podań o ponowne ustalenie semestralnych/rocznych ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i rocznej oceny zachowania – w ciągu 2 dni od daty otrzymania pisemnej informacji o przewidywanych ocenach z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania.
4. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich, dni ustawowo wolnych od zajęć określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego wydane przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Lubelskiego Kuratora Oświaty.
§ 13
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Zespołu opracowany przez Dyrektora Zespołu, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej Szkoły oraz zakładowych organizacji związkowych z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania – do dnia 10 kwietnia każdego roku.
2. Arkusz organizacji Zespołu stanowi połączenie arkuszy Przedszkola i Szkoły Podstawowej
3. Arkusz organizacji Zespołu zatwierdza organ prowadzący po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
4. W arkuszu organizacji Przedszkola zamieszcza się w szczególności:
1) liczbę oddziałów przedszkolnych;
2) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
3) tygodniowy wymiar zajęć religii;
4) czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
5) liczbę pracowników przedszkola ogółem,
6) liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach oraz liczbę godzin prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
7) liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
8) ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przyznanych przez organ prowadzący zespół, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych.
5. Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności:
1) liczbę oddziałów poszczególnych klas;
2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach
3) określenie w poszczególnych oddziałach:
a) tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin wynikających z podziału na grupy oraz godzin do dyspozycji dyrektora,
b) tygodniowego wymiaru godzin religii, wychowania do życia w rodzinie,
c) wymiaru godzin z zakresu doradztwa zawodowego,
d) tygodniowego wymiaru godzin zajęć rewalidacyjnych,
e) tygodniowego wymiaru i przeznaczenia godzin do dyspozycji dyrektora szkoły;
f) liczbę pracowników Szkoły ogółem, w tym zajmujących stanowiska kierownicze;
g) liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach oraz liczbę godzin prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
h) liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
i) ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przyznanych przez organ prowadzący Szkołę, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych;
j) liczbę godzin zajęć świetlicowych.
6. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor Zespołu, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację` stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§14
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły i placówki wchodzących w skład Zespołu jest oddział.
2. Każdy oddział jest pod względem organizacyjnym i wychowawczym pod opieką jednego nauczyciela, zwanego dalej „wychowawcą”.
3. Liczba uczniów w oddziale Przedszkola wynosi nie więcej niż 25.
4. Oddział Przedszkola obejmuje dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
5. Liczba uczniów w oddziale klas I-III szkoły podstawowej wynosi nie więcej niż 25.
6. W przypadku przyjęcia z urzędu, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktycznych do oddziału klasy I, II lub III szkoły podstawowej, ucznia zamieszkałego w obwodzie szkoły, dyrektor Zespołu, po poinformowaniu zespołu nauczycieli uczących w danej klasie dzieli dany oddział, jeżeli liczba uczniów zwiększy się ponad liczbę określoną w ustępie 5.
7. Dyrektor Zespołu może odstąpić od podziału zwiększając liczbę uczniów w oddziale na wniosek zespołu nauczycieli uczących w danej klasie - nie więcej jednak niż o 2 uczniów. Oddział ze zwiększoną liczbą uczniów może funkcjonować w ciągu całego etapu edukacyjnego.
8. Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I-III szkoły podstawowej zostanie zwiększona, w Szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela.
9. Godzina lekcyjna w Szkole podstawowej trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
10. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych klas I-III Szkoły Podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć.
11. Czas zajęć prowadzonych w Przedszkolu, w tym zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat- około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
12. W Przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 15
1. Do realizacji celów statutowych Zespół posiada odpowiednio:
1) sale lekcyjne z odpowiednim wyposażeniem;
2) sale przedszkolne z odpowiednim wyposażeniem;
3) salę do ćwiczeń gimnastycznych;
4) pomieszczenie świetlicy szkolnej pełniącej również funkcję stołówki;
5) pomieszczenie biblioteki szkolnej;
6) pomieszczenia administracyjno – gospodarcze;
7) teren do zabaw z odpowiednim wyposażeniem;
8) boisko szkolne.
2. Przebywanie w tych pomieszczeniach określają wewnętrzne regulaminy.
3. Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Zespołu z poszczególnymi nauczycielami lub szkołą wyższą.
§16
1. Zespół prowadzi bibliotekę, która jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań opiekuńczo-wychowawczych oraz doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu oraz rodzice uczniów.
3. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowanie zbiorów, wypożyczanie ich poza bibliotekę;
2) korzystanie ze zbiorów w pracowni interdyscyplinarnej
3) korzystanie z książek, czasopism i innych nowoczesnych źródeł informacji, w tym z Internetu;
4) prowadzenie edukacji czytelniczej.
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. Czas pracy Biblioteki jest corocznie dostosowywany przez Dyrektora Szkoły do tygodniowego rozkładu zajęć tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Zasady korzystania z biblioteki określa szczegółowo Regulamin Biblioteki.
6. Czytelnicy mają obowiązek przestrzegania Regulaminu biblioteki szkolnej.
§ 17
1. Zespół zapewnia uczniom Szkoły Podstawowej i klas Gimnazjum oraz wychowankom przedszkola możliwość i higieniczne warunki spożywania ciepłego posiłku w stołówce szkolnej, natomiast wychowankom Przedszkola – dwóch posiłków dziennie, w tym dwudaniowego obiadu.
2. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy Zespołu.
3. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej oraz zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala ajent wyłoniony w drodze przetargu, na podstawie umowy zawartej z dyrektorem Zespołu Szkół w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
4. Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców, opiekunów lub Opiekę Społeczną.
Rozdział 5
§ 18
1. W Zespole zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy administracji oraz pracownicy obsługi.
2. Zasady zatrudniania pracowników administracji i obsługi oraz ich prawa i obowiązki określają zakresy czynności oraz kodeks pracy.
3. Zasady zatrudniania nauczycieli określają Statuty Szkoły i Przedszkola.
4. Do obowiązków wszystkich pracowników Zespołu należy:
1) realizacja obowiązków wynikających z zatrudnienia;
2) przestrzeganie ustalonego czasu pracy;
3) przestrzeganie przepisów, w tym dotyczących BHP, przeciwpożarowych oraz porządku pracy obowiązujących w Zespole;
4) ochrona danych osobowych przetwarzanych w Zespole,
5) poszanowanie mienia Zespołu;
6) podnoszenie swoich kompetencji zawodowych.
Ogólne zasady zatrudniania w Zespole
§ 19
1. W Zespole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Nauczycieli zatrudnia i zwalnia - z zachowaniem przepisów ustawy Karta Nauczyciela - Dyrektor Zespołu.
4. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym jest posiadanie pełnych kwalifikacji pedagogicznych ustalonych w obowiązujących przepisach prawa
5. Prawa i obowiązki nauczycieli określają przepisy ogólne ustawy Karta Nauczyciela, Kodeksu Pracy, Statutu i Regulaminu Pracy Zespołu.
6. Pracowników administracyjnych zatrudnia i zwalnia Dyrektor z zachowaniem przepisów Kodeksu Pracy.
7. Od 1.09.2008 r. przed nawiązaniem stosunku pracy nauczyciel zobowiązany jest przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego.
8. Dyrektor szkoły przed nawiązaniem stosunku pracy ma obowiązek zasięgnięcia informacji z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych.
9. Z mocy ustawy nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
10. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie a także o szanowanie godności osobistej uczniów.
11. Nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności zawodu nauczyciela, zgodnie z art.6 i 75 Ustawy z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 Nr 97,poz.674 ze zmianami)
12. Bezpośredni nadzór nad pracą nauczycieli, pracowników administracji sprawuje dyrektor, wicedyrektor i inne osoby na stanowisku kierowniczym w Zespole, o ile stanowiska zostaną utworzone.
Obowiązki nauczycieli
§ 20
1. Nauczyciel ma obowiązek:
1) przedstawienia programu nauczania dla danej grupy/klasy ;
2) efektywnej i rytmicznej realizacji przyjętego programu nauczania;
3) sporządzania planu dydaktycznego z nauczanych przedmiotów,/zajęć edukacyjnych/i przedstawiania go do zatwierdzenia dyrektorowi w terminie do 15. września każdego roku;
4) doskonalenia umiejętności zawodowych,
5) podnoszenia poziomu swej wiedzy: -uczestnictwa w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym ;
6) samokształcenia;
7) wymiany doświadczeń;
8) służenia pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną;
9) uczestnictwa w konferencjach przedmiotowo- metodycznych;
10) wdrażania działań nowatorskich i innowacyjnych;
11) zapoznawania się z aktualnym stanem prawnym w oświacie.
12) dbania o powierzone mienie szkolne:
13) kontrolowania stanu technicznego sprzętu szkolnego, zgłaszania usterek;
14) zabezpieczenia powierzonego mienia przed kradzieżą i dewastacją;
15) inwentaryzowania przydzielonego wyposażenia;
16) wnioskowania o zdjęcie z ewidencji przydzielonego wyposażenia w przypadku jego zużycia;
17) podejmowanie działań mających na celu podnoszenie estetyki i funkcjonalności przydzielonej sali i innych pomieszczeń szkolnych.
18) uczestniczenia w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i zespołów nauczycielskich.
19) systematycznego i rzetelnego przygotowywania się do prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz realizowania ich zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz zasadami współczesnej dydaktyki i metodyki nauczania
20) opracowania przedmiotowych zasad oceniania z nauczanych przedmiotów, przedstawiania go dyrektorowi najpóźniej do 15 września każdego roku i dostosowania systemu do specyficznych potrzeb uczniów lub zmian w przepisach prawa oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
21) opracowania wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania bieżących/semestralnych/rocznych ocen klasyfikacyjnych z prowadzonych zajęć dydaktycznych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
22) oceniania uczniów z zajęć edukacyjnych mającego na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych, poprzez wskazywanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć;
23) opracowania warunków i trybu uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej/semestralnej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć klasyfikacyjnych i oceny zachowania:
24) motywowania uczniów do aktywnego udziału w procesie dydaktycznym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia , uczenia się i działania, kształtowania umiejętności dobrego organizowania pracy indywidualnej i zbiorowej;
25) indywidualizacji nauczania w pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce, dostosowywania wymagań do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia ;
26) udzielania uczniom indywidualnych i zbiorowych konsultacji oraz pomocy w przygotowaniu się do sprawdzianów, egzaminów, konkursów przedmiotowych;
27) udzielania uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych;
28) prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
29) współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczna, opiekę zdrowotną i inną.
30) ścisłego stosowania zasad oceniania i obiektywizmu w ocenie ucznia.
31) współdziałania z rodzicami /opiekunami uczniów/ w sprawach wychowania i nauczania dzieci, informowania na bieżąco uczniów i rodziców /prawnych opiekunów/ o wymaganiach, postępach i trudnościach w nauce, osiągnięciach i niepowodzeniach szkolnych.
32) zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie realizowanych zajęć;
33) kształtowania postaw patriotycznych, obywatelskich, prospołecznych oraz wdrażania do czynnego uczestnictwa w życiu klasy, szkoły, środowiska, kraju, poprzez:
- naukę szacunku do symboli narodowych, szkolnych;
- wdrażanie i upowszechnianie idei samorządności i demokracji;
- naukę obrzędowości szkolnej/państwowej;
- popularyzację wiedzy o prawach i obowiązkach ucznia/człowieka i procedurach ich egzekwowania;
- stwarzanie możliwości uczestniczenia / organizowania przedsięwzięć o charakterze środowiskowym.
34) prowadzenia dokumentacji procesu dydaktycznego zgodnie z obowiązującymi przepisami
35) wykonywania innych zadań zleconych przez dyrektora, niezbędnych do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa i pomocy w sytuacji, gdy uczeń takiej pomocy potrzebuje oraz ważnych dla wizerunku Zespołu.
§ 21
1. Bibliotekarz jest zatrudniany zgodnie z przepisami dotyczącymi kwalifikacji wymaganych od nauczycieli i podlega bezpośrednio Dyrektorowi Zespołu.
2. Do zadań bibliotekarza należy w szczególności:
1) gromadzenie i udostępnianie zbiorów audiowizualnych i multimedialnych;
2) udostępnianie innych źródeł informacji;
3) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
4) pochodzącej z różnych źródeł, także do nauki efektywnego posługiwania się sprzętem multimedialnym, korzystania z Internetu itp.;
5) rozwijanie wrażliwości kulturowej i społecznej uczniów;
6) rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów;
7) kształcenie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
8) prowadzenie zajęć tematycznie związanych z pracą w bibliotece i korzystaniem z zasobów bibliotecznych;
9) kierowanie pracą biblioteki;
10) pomoc nauczycielom i uczniom w przygotowaniu się do zajęć;
11) prenumerowanie czasopism;
12) gromadzenie odpowiednich zbiorów audiowizualnych i multimedialnych;
13) tworzenie warsztatu informacyjnego.
3. Szczegółowy zakres obowiązków bibliotekarza określa Dyrektor Zespołu.
4. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy praca pedagogiczna, a w szczególności:
1) udostępnianie zbiorów w wypożyczalni;
2) udzielanie informacji bibliotecznych i bibliograficznych;
3) informowanie uczniów i nauczycieli o wzbogaceniu księgozbioru;
4) poradnictwo w wyborach czytelniczych i zachęcanie uczniów do świadomego wyboru lektury;
5) przysposobienie czytelnicze polegające na przeprowadzeniu lekcji bibliotecznych zgodnie z programem przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz wycieczek uczniów do bibliotek pozaszkolnych;
6) udzielanie pomocy w przeprowadzaniu różnych form zajęć dydaktyczno- wychowawczych w bibliotece w tym pomoc w organizowaniu pracy z książką, czasopismem i innymi dokumentami, informowanie nauczycieli o stanie czytelnictwa uczniów;
7) gromadzenie pomocy dydaktycznych do przysposobienia czytelniczego;
8) udział w szkoleniach, pracach kół samokształceniowych i zebraniach;
9) pomoc w wyszukiwaniu materiałów dydaktycznych z zasobów Internetu;
10) wypożyczanie podręczników uczniom.
5. W zakresie prac organizacyjnych do obowiązków nauczyciela - bibliotekarza należy:
1) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami i możliwościami finansowymi placówki;
2) ewidencja zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) opracowanie biblioteczne zbiorów;
4) klasyfikowanie zbiorów wg stanu UKD;
5) katalogowanie zgodne z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie;
6) selekcja zbiorów;
7) konserwacja zbiorów i dokonywanie napraw zniszczonych egzemplarzy;
8) prowadzenia dziennika biblioteki szkolnej i sprawozdań z pracy biblioteki;
9) uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością;
10) odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację biblioteki;
11) wprowadzenie zawartości księgozbioru na nośniki elektroniczne.
§ 22
1. W Zespole zatrudnia się doradcę zawodowego.
2. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów/słuchaczy na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) wskazywanie uczniom/słuchaczom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących
4) prowadzenia grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
5) koordynowania działalności informacyjno – doradczej prowadzonej przez Zespół;
6) wspierania w działaniach doradczych nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo- informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami.
7) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
3. Doradca zawodowy współpracuje z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizacji działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym.
4. Doradca zawodowy współpracuje z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w tym poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo, specjalistyczną pomoc uczniom.
§ 23
1. W Zespole jest zatrudniony pedagog.
2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działalności diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień ucznia;
2) diagnozowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
3) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole i oddziale przedszkolnym w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę ograniczającą aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły, klasy lub zespołu uczniowskiego;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów uczniów;
6) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
7) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
9) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
10) możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
11) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego;
12) działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
13) prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania;
14) wspomaganie i pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych, rozwojowych i możliwości uczniów w ramach konsultacji i porad indywidualnych, szkoleń wewnętrznych i udział w pracach zespołów wychowawczych;
15) współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz instytucjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz dziecka i ucznia;
16) pomoc w realizacji wybranych zagadnień z programu wychowawco-profilaktycznego;
17) nadzór i pomoc w przygotowaniu opinii o uczniach do Sądu Rodzinnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych instytucji;
18) przewodniczenie Zespołowi powołanemu do opracowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-terapeutycznych;
19) prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 24
1. W Zespole organizuje się zajęcia logopedyczne.
2. O liczbie godzin zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym decyduje Dyrektor Zespołu w oparciu o analizę potrzeb w tym zakresie.
3. Uczniowie kierowani są na zajęcia przez wychowawcę, pedagoga szkolnego, a diagnozę wstępną przeprowadza logopeda.
4. Przy kwalifikowaniu uczniów na zajęcia obowiązuje kolejność:
1) dzieci przedszkolne odbywające roczne przygotowanie do podjęcia nauki szkolnej;
2) uczniowie szkoły podstawowej z uwzględnieniem stopnia nasilenia zaburzeń.
5. Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w grupie liczącej nie więcej niż 4 osoby.
6. Zajęcia z uczniami trwają 45 minut ( w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć).
7. Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców
3) w zakresie stymulacji rozwoju mowy, eliminowania jej zaburzeń w grupie liczącej nie więcej niż 4 osoby;
4) eliminowanie zaburzeń funkcjonowania narządów mowy na wniosek specjalistów po badaniu przesiewowym;
5) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami;
6) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 25
Wicedyrektor Zespołu
1. Dyrektor Zespołu może utworzyć stanowisko(a) wicedyrektora(ów), jeżeli uzna, że istnieje taka potrzeba i uzyska zgodę organu prowadzącego.
2. Kompetencje i zadania wicedyrektora określa Dyrektor Zespołu;
3. Wicedyrektor Zespołu:
1) oddziałuje na nauczycieli , uczniów i rodziców w zakresie pełnej realizacji zadań zmierzających do właściwej organizacji pracy szkoły;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego;
3) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli; prowadzi ich właściwą dokumentację;
4) dba o dyscyplinę pracy nauczycieli i uczniów;
5) kontroluje prowadzenie dokumentacji szkolnej;
6) działa w imieniu Dyrektora Zespołu w ramach obowiązków i pełnomocnictw mu przekazanych przez Dyrektora, działania te nie mogą być sprzeczne z zadaniami, jakie realizuje dyrektor.
4. W przypadku nieobecności dyrektora wicedyrektor przejmuje jego obowiązki w zakresie bieżącego funkcjonowania Zespołu , a w szczególności:
1) podejmuje decyzje w sprawach pilnych;
2) podpisuje dokumenty w zastępstwie lub z upoważnienia dyrektora, używając własnej pieczątki;
3) współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkołę, związkami zawodowymi oraz z innymi instytucjami;
4) kieruje pracą sekretariatu;
5) w przypadku nieobecności dyrektora spowodowanej zwolnieniem lekarskim, zatwierdza bieżące dokumenty finansowe.
§ 26
1. W Zespole do obsługi administracyjnej tworzy się stanowisko sekretarki.
§ 27
1. W Zespole tworzy się następujące stanowiska obsługi:
1) Woźnego,
2) Sprzątaczki,
3) Pracownika gospodarczego do prac lekkich.
2. Do zadań woźnego należy w szczególności:
1) otwieranie i zamykanie budynku Zespołu;
2) czuwanie nad bezpieczeństwem budynku i całością sprzętu w Zespołu, informowanie o zaistniałych usterkach technicznych kierownika gospodarczego;
3) czuwanie nad utrzymaniem czystości i porządku pomieszczeń Zespołu;
4) sprzątanie i utrzymanie w czystości przeznaczonego metrażu i obejścia Zespołu;
3. Do zadań sprzątaczki należy w szczególności:
1) utrzymanie czystości wszystkich pomieszczeń Zespołu;
2) czuwanie nad bezpieczeństwem budynku i całością sprzętu w Zespole,
3) informowanie o zaistniałych usterkach technicznych woźnego i kierownika gospodarczego;
4) pełnienie dyżurów i czuwanie nad właściwym porządkiem w szatni .
4. Do zadań pracownika gospodarczego do prac lekkich należy w szczególności:
1) czuwanie nad urządzeniami technicznymi w Zespole;
2) dokonywanie systematycznego przeglądu poszczególnych pomieszczeń Zespołu;
3) usuwanie bieżących usterek powstałych w budynku Zespołu i jego obejściu
4) wspomaganie nauczycieli przy organizowaniu uroczystości i imprez;
5) systematyczne usuwanie usterek sprzętu należącego do Zespołu oraz wykonywanie drobnych remontów bieżących;
6) wykonywanie prac remontowych nie wymagających specjalistycznego przygotowania i sprzętu;
7) utrzymanie bieżącego porządku na obszarze należącym do Zespołu.
5. Do zadań pracowników administracji należy w szczególności:
1) sprawna obsługa kancelaryjno – biurowa Zespołu;
2) prowadzenie dokumentacji formalnej uczniów;
3) prowadzenie wymaganej dokumentacji pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
4) sporządzanie wymaganych prawem sprawozdań;
5) doręczanie pism urzędowych wysyłanych przez Zespół.
6) zabezpieczanie druków ścisłego zarachowania;
7) zapewnienie druków i materiałów kancelaryjnych oraz środków niezbędnych do prowadzenia Zespołu;
8) dokonywanie zakupów wyposażenia materialnego Zespołu zgodnie z decyzjami Dyrektora;
9) zinwentaryzowanie i oznakowanie sprzętu szkolnego, prowadzenie ksiąg inwentarzowych i organizowanie inwentaryzacji;
10) zapewnienie sprawności techniczno – eksploatacyjnej pomieszczeń Zespołu i urządzeń oraz zabezpieczenie majątku Zespołu;
11) dbanie o sprzęt przeciwpożarowy.
6. Szczegółowe zadania pracowników niepedagogicznych określa Dyrektor Zespołu w zakresach czynności.
7. Pracownicy administracji i pracownicy obsługi wykonują zadania zapewniające sprawne funkcjonowanie Zespołu.
Rozdział 6
§ 28
1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem, zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela, przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy, przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r .wprowadzającej prawo oświatowe..
§ 29
1. Organem właściwym do uchwalenia zmian w Statucie Zespołu jest Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół.
2. Zmiany w Statucie mogą być wprowadzone na wniosek członków Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, a także Samorządu Uczniowskiego.
3. Wnioski zgłaszane są do Komisji Statutowej, powołanej przez Dyrektora Szkoły z początkiem każdego roku szkolnego.
4. Projekt nowelizacji opracowany przez Komisję Statutową jest przekładany do akceptacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i przyjmowany uchwałą Rady.
5. Tekst ujednolicony Statutu wprowadza się zarządzeniem Dyrektora szkoły każdego roku szkolnego, nie później niż do końca września.
6. Tekst ujednolicony Statutu dostępny jest w wersji papierowej w sekretariacie szkoły i w bibliotece oraz zamieszczany na stronie internetowej szkoły.
§ 30
1. Statut wchodzi w życie z dniem 28 listopada 2017 r.
Data przyjęcia Statutu Przewodniczący Rady Pedagogicznej
28 listopada 2017 r.